You are not logged in.

Dear visitor, welcome to Romania - The Community Forum (RTC). If this is your first visit here, please read the Help. It explains in detail how this page works. To use all features of this page, you should consider registering. Please use the registration form, to register here or read more information about the registration process. If you are already registered, please login here.

dan

Dan Sambra / Administrator

  • "dan" started this thread

Posts: 1,366

Date of registration: Feb 9th 2011

  • Send private message

1

Sunday, March 20th 2011, 2:59pm

1895 - 1944: Serviciul Maritim Roman (SMR)

1895-1944: SMR

In 1895, cind s-a inaugurat podul Carol I de la Cernavoda,
s-a infiintat printr-un Decret Regal (din 28 Aprilie 1895) Serviciul Maritim Roman, care sa lege Constanta cu Orientul.

Pentru Romania, crearea unui serviciu maritim propriu a avut o importanta care depasea legaturile comerciale cu firmele straine, pentru ca el intruchipa ideea independentei economice a unui stat.

Evolutia SMR:
1. 1895 - 1908: apartine de Ministerul Lucrarilor Publice si al Comunicatiilor, apoi de Caile Ferate Romane
2. 1908 - 1936: trece la Directia Generala Porturi si Cai de Comunicatie pe Apa
3. 1936 - 1940: trece la Directia Generala a Marinei Comerciale
4. 1940 - 1945: trece la Ministerul Lucrarilor Publice

Din 1895, cand a luat fiinta, pana la primul razboi mondial, SMR a deservit cu navele sale trei rute:

- “Linia Orientala”: Constanta – Constantinopol - Alexandria

- “Linia Arhipelagului”: Constanta – Pireu - Salonic

- “Linia Occidentala”: prin Braila, Galati, Sulina, Constanta - Rotterdam













Dintr-un credit
de 2,5 milioane lei aur s-au cumparat vaporul „Meteor“, care a inceput la 26 august 1895 cursele Constanta - Constantinopol si cargoul mixt „Medeea“, care la 14 august 1895 a inaugurat linia Braila - Constantinopol, cu 25 de pasageri la bord şi 600 tone de marfă.


Statul roman incepe sa inchirieze nave de pasageri: SMR „Regele Carol I" in 1898, apoi SMR "Imparatul Traian" si SMR "Dacia", care fac curse regulate pana la Pireu si Alexandria, si incepe sa construiasca nave proprii de posta si pasageri (prima a fost SMR "Romania“ in 1905, care naviga pe ruta Constanta-Istanbul).








Curse SMR Cobra (1895-1897) / Meteor (1896-1898 ) / Medea D. (1895-1902) / Principesa Maria





1906: Curse SMR



1912: Curse SMR

Sursa: Meyers Reisehandbuch Mittelmeer, 1912



Mersul navelor SMR, ca. 1930 – 1931



1936: SMR

Mersul navelor SMR in perioada ianuarie - iunie 1937:
Nava .....................Ruta
„Principesa Maria“ ... Constanta – Istambul
„Dacia“ ................ Constanta – Istambul – Piraeus – Beirut - Alexandria
„Regele Carol I“ ...... Constanta – Istambul – Piraeus – Beirut - Alexandria
„Romania“ ............ Constanta – Istambul – Piraeus – Beirut - Alexandria



Curse SMR, ca. 1938

Sursa: Constanta 1928



Mersul navelor SMR in 1939:

Linia 1: Constanţa – Istanbul – Pireu – Alexandria –Tel Aviv-Haifa - Beirut si retur; (vasele “Basarabia “ si “Transilvania”)
Linia 2: Constanţa – Istanbul – Pireu – Larnaca –Tel Aviv – Haifa –Beirut si retur; (vasele “Dacia”si “România”)
Linia 3: Galaţi – Constanţa – Istanbul – Salonic – Pireu –Izmir -Genova - Marsilia – Pireu – Istanbul si retur; (vasele “Alba Iulia”si “Peles”)





Afise SMR

FB: Sambra's page #1 FB: Sambra's odds & ends Mail: dan[at]sambra[dot]org

Used tags

1895, 1944, SMR

Social bookmarks